Post
autor: hubcia576 » 03 mar 2017, 12:37
Myślę, że przed podjęciem decyzji zgłoszenia, rodzice chętnie zapoznają się z tematyką, która będzie realizowana w warsztatach, które poprowadzi dla nas Alicja.
PROPOZYCJA WARSZTATÓW I WYKŁADÓW PSYCHOPEDAGOGICZNYCH NA „WAKACJACH Z SYCHAREM” 2017
1. Informacje ogólne
Wielu rodziców, nawet tworzących pełne rodziny, ma trudności w kontakcie z dziećmi. Rodzice często doświadczają bezradności, stosują metody, których sami nie uznają (krzyk, straszenie, bicie itd.), unikają konfliktów za wszelką cenę albo rozwiązują je siłowo, zaniedbują albo nadmiernie chronią dzieci, nie potrafią z nimi rozmawiać. Rzadko wynoszą dobre wzorce wychowania z własnego domu, nie przekazuje tego też szkoła, dlatego wielu rodziców potrzebuje powiększać wiedzę i doskonalić umiejętności psychopedagogiczne,
W rodzinach rozbitych dochodzą dodatkowe problemy: dużo trudnych uczuć u rodziców i u dzieci, dużo wątpliwości, jak rozmawiać z dziećmi o konflikcie małżeńskim i jakie decyzje podejmować w tej nowej sytuacji. Często są to też rodziny dotknięte przemocą lub uzależnieniem, a prawie zawsze rodziny, w których zaburzona była komunikacja międzyludzka. Niektórzy rodzice rzadko widują swoje dzieci, więc jakość tego kontaktu ma wyjątkowo duże znaczenie i dla nich, i dla dzieci. Ci natomiast, którzy mają dzieci pod swoją niemal wyłączną opieką, są nią przeciążeni i nieraz „dostają” od dzieci i za siebie, i za nieobecnego rodzica, i za cały kryzys. Dlatego rodzice będący w poważnym kryzysie małżeńskim potrzebują psychoedukacji jeszcze bardziej niż rodzice, którzy nie są w takim kryzysie.
Dzieci, których rodzice są w poważnym kryzysie małżeńskim, przeżywają to bardzo mocno: pod względem psychologicznym ich sytuacja jest zbliżona do sytuacji osób, którym dosłownie zapada się ziemia pod nogami: osób doświadczonych kataklizmem lub wojną. Mogą też przeżywać rozstanie z jednym z rodziców tak, jak przeżywa się śmierć rodzica. Dlatego dzieci te często potrzebują pomocy z zewnątrz: kogoś, kto pomoże im „poczuć, co czują” i uchroni je przed chaosem i odcięciem się od trudnych uczuć. Potrzebują też bardziej niż przeciętne dzieci nauczyć się wyrażać swoje uczucia i ćwiczyć się w dobrej komunikacji z otoczeniem.
Proponuję dla chętnych SYCHARków i ich dzieci zajęcia psychoedukacyjne na niektórych turnusach „Wakacji z SYCHARem”. Może ktoś będzie chciał wykorzystać ten wakacyjny czas nie tylko na wypoczynek, ale też na pracę nad sobą.
W tej propozycji kładę większy nacisk na zajęcia z rodzicami, nie z dziećmi, z kilku powodów:
Jeśli rodzice nauczą się nowych sposobów komunikacji, dzieci później będą uczyły się ich od rodziców; jeśli dzieci nauczą się nowych sposobów, rodzice mogą zareagować niezrozumieniem i niezadowoleniem i raczej nie nauczą się od dzieci.
Rodzice mogą wykorzystać nowe sposoby komunikacji także w kontakcie ze współmałżonkiem, teściami i innymi osobami dorosłymi, co w SYCHARze jest bardzo potrzebne.
Dzieci często potrzebują nie tylko psychoedukacji, ale też pracy terapeutycznej, która wymaga dłuższego czasu i powinna być prowadzona przez osobę z odpowiednimi kwalifikacjami.
Moje kwalifikacje:
jestem pedagogiem, ukończyłam studia podyplomowe „Profilaktyka i terapia trudności wychowawczych pomoc dziecku i rodzinie”. Ukończyłam szkolenia w Ośrodku Rozwoju Edukacji uprawniające do prowadzenia warsztatów umiejętności wychowawczych I i III stopnia (dla dla rodziców i wychowawców oraz dla rodziców nastolatków) według programu „Szkoła dla rodziców i wychowawców”.
Moje doświadczenie zawodowe:
Od kilkunastu lat wykładam w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie (obecnie na stanowisku adiunkta), gdzie prowadzę m. in. warsztaty umiejętności wychowawczych dla studentów pedagogiki oraz seminarium magisterskie na temat „Dziecko w sytuacji kryzysu małżeńskiego rodziców”. Od kilku lat prowadzę warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców i nauczycieli, także w wersji autorskiej, poszerzonej o treści duchowe są to warsztaty „Błogosławmy dzieciom”. Prowadzę także warsztaty psychoedukacyjne dla starszych dzieci i młodzieży oraz zajęcia dla młodszych dzieci z wykorzystaniem elementów psychodramy, choreoterapii i terapii baśnią.
TURNUS W ORLINKACH 3-14 SIERPNIA
Propozycja zajęć psychoedukacyjnych w Orlinkach
Dla rodziców: jednorazowy podstawowy wykład z prezentacją na temat „Dziecko w sytuacji kryzysu małżeńskiego rodziców jak je chronić i wspierać” (ok. 2 godzin) oraz codziennie (każde spotkanie: 3,5 godziny) warsztaty umiejętności wychowawczych według nieco skróconego programu „Błogosławmy dzieciom”. Tematy spotkań:
Spotkanie pierwsze:Do czego wychowujemy?, czyli określenie priorytetów w wychowaniu, Co to jest błogosławieństwo i przekleństwo wychowaniu dzieci?, oraz: Akceptacja dziecka jako ważny czynnik w budowaniu relacji. Cele spotkania: świadome formułowanie celów w kontakcie z dziećmi, uświadomienie sobie, jak nasze słowa i zachowania wpływają dzieci w sferze duchowej i psychicznej, a także poznanie własnych ograniczeń w akceptowaniu dzieci i podjęcie pracy w tym obszarze.
Spotkanie drugie i trzecie: Uczucia. Cele spotkań: wyposażenie w umiejętność czytelnego dla innych wyrażania swoich uczuć i aktywnego, empatycznego słuchania, kiedy dzieci mówią o swoich uczuciach. Uświadomienie sobie, jaką rolę pełnią uczuci, jak szkodliwe jest ich tłumienie i jak możemy kształtować emocjonalną dojrzałość dzieci.
Spotkanie czwarte i piąte: Granice w kontaktach z innymi ludźmi czym są i czemu służą, jaka jest ich rola w wychowaniu. Cele spotkań: zdobycie umiejętności stawiania i ochrony swoich granic z szacunkiem wobec innych ludzi. Uświadomienie sobie własnych ograniczeń i trudności związanych ze stawianiem granic i podjęcie nad tym pracy.
Spotkanie szóste: Zachęcanie do współpracy czyli co zrobić, żeby dziecko robiło to, na czym nam zależy. Cel spotkania: zdobycie umiejętności, które angażują dzieci do współpracy wypływającej z wewnętrznego przekonania o jej wartości.
Spotkanie siódme:Zamiast karania czyli co zrobić, jeśli dziecko jednak nie zrobiło tego, czego oczekujemy.Cele spotkania: uświadomienie sobie, jakie są destrukcyjne skutki stosowania kar, nabycie umiejętności wpływania na dzieci przez konfrontowanie ich z konsekwencjami nieakceptowanych zachowań.
Spotkanie ósme: Rozwiązywanie problemów i konfliktów czyli co zrobić, jeśli trudna sytuacja się powtarza, jak prowadzić rozmowę z dzieckiem w sytuacji powtarzającego się problemu lub konfliktu. Cel spotkania: nabycie umiejętności osiągania konsensusu, zaspokajającego potrzeby wszystkich osób zaangażowanych w sytuację konfliktową.
Spotkanie jedenaste: Uwalnianie od roli, czyli jak nie przekazywać dziecku szkodliwych stereotypów o nim samym.Cele spotkania: uświadomienie sobie, jakie koszty ponoszą dzieci „etykietowane” przez innych, zdobycie umiejętności pozwalających dziecku na przyswojenie konstruktywnych przekonań dotyczących swojej osoby.
Spotkanie dwunaste: Pochwały, czyli jak doceniać dziecko i budować jego adekwatną samoocenę oraz poczucie własnej wartości. Cel spotkania: nabycie umiejętności doceniania dziecka w korzystny dla jego rozwoju sposób.
Podstawa warsztatów: program „Szkoły dla Rodziców i wychowawców” (według książki Adele Faber i Elaine Mazlish Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły), elementy Porozumienia Bez Przemocy (tzw. „język żyrafy” Marshalla Rosenberga) oraz Pismo Św. i książka Marii Vadii Twój język ma moc.
Dla dzieci (w każdym wieku) warsztaty według programu autorskiego. Każde spotkanie: ok. pół godziny w grupie wiekowej. Któregoś dnia (np. drugiego) nie byłoby spotkania dla dzieci (bo byłby wykład dla rodziców). Tematy spotkań (kolejność może być inna niż tu podana):
Spotkanie pierwsze: Poznajemy się lepiej (zabawy integracyjne). Cel spotkania: nawiązanie relacji między dziećmi oraz między dziećmi i osobą prowadzącą, zbudowanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania.
Spotkanie drugie: Nazywanie i wyrażanie uczuć (kalambury i inne zabawy). Cel spotkania: uświadomienie dzieciom roli uczuć, ćwiczenie się w rozpoznawaniu i komunikowaniu tego, co czujemy oraz w odczytywaniu uczuć u innych osób; uświadomienie dzieciom szkodliwości tłumienia uczuć.
Spotkanie trzecie: „Język szakala”. Cel spotkania: uświadomienie dzieciom szkodliwości oskarżania, obwiniania.
Spotkanie czwarte i piąte: Komunikaty „ja”, czyli „język żyrafy”. Cel spotkań: ćwiczenie się w skutecznej, konstruktywnej komunikacji, czyli w bezpośrednim wyrażaniu swoich uczuć i potrzeb: „lubię”, „nie lubię”, „chciałbym”, „potrzebuję”, „zależy mi” itp.
Spotkanie szóste i siódme: Asertywne stawianie granic. Cel spotkań: ćwiczenie się w skutecznej ochronie swoich granic, które nie narusza granic innych osób (m. in. w asertywnej odmowie, która może być przydatna np. wówczas, kiedy rówieśnicy namawiają do czegoś, czego dziecko nie chce zrobić).
Spotkanie ósme: Metoda rozwiązywania konfliktów tzw. „bez porażek” (negocjowanie potrzeb, według T. Gordona). Cel spotkania: ćwiczenie się w skutecznym sposobie rozwiązywania konfliktów z rówieśnikami, który prowadzi do konsensusu, czyli znalezienia rozwiązania zadowalającego obie strony.
Spotkanie dziewiąte, dziesiąte i jedenaste: Bajki terapeutyczne. Cel spotkań: odblokowanie i przepracowanie trudnych emocji, przeżywanych przez dzieci (np. lęku, złości, nienawiści, smutku, poczucia straty).
Sprawy praktyczne dotyczące turnusu w Orlinkach
Rodzice uczestniczący w warsztatach w Orlinkach powinni mieć kupione 2 książki: Adele Faber i Elaine Mazlish Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły) oraz Marii Vadii Twój język ma moc, łączny koszt książek: ok. 40 zł, do tego dla każdego uczestnika zeszyt i płytka, łączny koszt wszystkich materiałów: ok. 50 zł.
Proponuję zorganizować warsztaty dla rodziców przed południem, dla dzieci po południu (chodzi o to, żeby rodzice mogli tego samego dnia „przećwiczyć” na dzieciach to, czego się nauczyli).
Metody pracy na warsztatach: psychodrama, dyskusja, „burza mózgów”, wizualizacja (tzn. wyobrażanie sobie czegoś w postaci obrazowej, ewent. rysowanie tego) i różne inne. Metody pracy z dziećmi dostosowuję do ich wieku.
Jeśli rodzic chce, żeby dziecko uczestniczyło w warsztatach dla dzieci, sam musi uczestniczyć w warsztatach dla rodziców! Może być natomiast tak, że rodzic uczestniczy, a dziecko nie.
____________________________________________________________________________________________________
Kochani - full-opcja!!!